Tavaszi Retró Nap - március veteránjai
A program
Az idei év egy fordulópont a debreceni tömegközlekedés tekintetében: idén ünnepli a DKV a helyi troliközlekedés 40. évfordulóját. Ennek alkalmából minden hónapban tartanak egy retrónapot, a márciusi pont nemzeti ünnepre esett.
A járművekről röviden
Ikarus 280.T9.90 - "402"
A járművet a DKV Zrt. 1991.09.11-én vette forgalmi állományba, majd 2019 környékén másik 3 társával leállították. A sorozat prototípus tagját, a 400-ast még a 2000-es évek elején selejtezték, de a másik 4 kocsi kibírta. A 402-es tavaly szeptember óta működik nosztalgia kocsiként és viszi az utasokat.

Ikarus 280.30M - "HC AA-759"
A járművet a Hajdú Volán vette állományba 1999 decemberében, majd az ÉMKK-hoz, később a Volánbuszhoz került. Innen 2022 szeptemberében került magánkézbe és 2024-ben kapta meg ezt az eredetire emlékeztető rendszámtáblát.

Ikarus-EAG E94.08F - "I 53FQ 25"
A jármű eredetileg Rigai exportra készült, onnan vásárolta a Kaposvári Közlekedési Zrt. 2006-ban ahol a KKL-667-es rendszámot kapta. Itt folytatta életét 2015-ig, majd 2017-től iskolabuszként dolgozott a Csurgón ahonnan a Beaver Traditio-höz került 2020-ban. KKL-667 rendszámot 2024-ig viselte, onnantól kezdve él ideiglenes rendszámokon.

BVVV L (Shlick) - "260"
A villamost a BVVV vette állományba eredetileg 1913-ban 480-as pályaszámon. 1923-ban került a BSzKRt-hoz ahol a 2944-es számot kapta. 1949-ben az FVV 2964-re számozta át majd 1968-ba így került a BKV-hoz. Itt 1984-ig közlekedett, majd 2624-es társával együtt 1984-ben az Amszterdami Múzeumvasútra került, ahol 2005-ig üzemelt. Ezt követően Debrecenbe szállították, ahol megkapta a 260-as számot, és azóta nosztalgia kocsiként működik, bár csak a nagyobb rendezvényeken jelenik meg.

FVV CSM-4 - "489"
A villamos a füzesi főműhely gyártotta 1964-ben és az FVV vette állományba 1222-es számon 1964.08.25-én. 1983.06.09-én került Debrecenbe, ahol a 491-es számot kapta. Rajta kívül még a 1233 került a DKV-hoz 492-es számon, ő jelenleg BKV-nál nosztalgia kocsi. 491-es számon 2015-ig futott amikor is 489-re számozták ugyanis ez a kocsi eredetileg Debrecenbe lett gyártva, ezzel akarják "átverni" az embereket hogy egy Debreceni gyártmányú lett megőrizve.

Ganz KCSV6 - "508"
1997-ben gyártotta Budapesten a Ganz-Hunslet majd 1997.05.28-án állt forgalomba Debrecenben. A KCSV6-os az utolsó magyar gyártmányú villamos típus, kicsivel a gyártása után a cég csődbe ment. Mindegyik kocsi, így az 508-is Budapesten végezte el a próbafutást. A jármű érdekessége hogy nem karral kell vezetni mint a CAF-ot, hanem pedállal mint a trolit (nyilván kormány nélkül).

A vonalakról röviden
2-es trolibusz
1985.07.02-án indult meg Debrecenben ezen a vonalon a troliközlekedés. Eredetileg a Segner tér és MGM között közlekedett. 1986-ban meghosszabbították a Köztemetőig. 2014.03.01-től 5-ösre számozták ugyanis az ekkor indult 2-es villamos miatt nem akarták hogy 2 vonal legyen 1 számon.

2A trolibusz

2D trolibusz
Rövid életű trolivonal volt 2010.07.12-2011.03.31. között. Segner tér - Nagyállomás - Dobozi lktp között.

3-as trolibusz
1988-ban indult a járat Segner tér - Köztemető között, viszont a Nagyállomás érintése helyett a Kistemplom fele megy. A vonal nem sokat lett módosítva.

3A trolibusz
A 3-as vonal betétjárata Segner tér és MGM között, ha nincs nyitva a temető. A vonal nem változott 1988-as átadása óta.

1-es villamos
1884.10.04-én indult kötöttpályás közlekedés, eredetileg gőzvontatva. 1911.03.16-án indult meg a villamosközlekedés. Eredetileg kéttengelyes motorkocsik jártak, ám mivel egy sem maradt meg ezekből ezért a fent említett 260-ast szerezték be. 2014-ig vegyes jártak a KCSV-k a Bengálikkal, majd ekkor selejtezték a Bengálikat és álltak forgalomba a CAF-ok. A vonal olyan fontos helyeket érint mint a Nagytemplom, Aquaticum, Klinkai közont, Egyetem, Városház. Napjainkben a KCSV6-os villamosok csak itt járnak és csak hétköznap, különleges esetkeben a 2-esen.

2-es villamos
Nem összekeverendő az eredetivel, ezt a 2-es vonalat 2014-ben adták át Nagyállomás és Doberdó utca között. Csak CAF-ok járnak rajta, ritkán egyéb típusok is megfordulnak. A vonal üzembe állásával megszűnt a 31 és 32-es buszvonal, mely szintént a Nagyállomást kötötte össze a Doberdó utcával.
